Jag får tillräckligt med feedback om mitt uppdrag och min utveckling av min uppdragsgivare

I en perfekt värld och grupp är det enkelt att ge feedback till en kompis, att själv få höra vad man gjort bra och vad det lönar sig att fundera extra på nästa gång samtidigt som man inte kan låta bli att le eftersom det är så roligt att höra om allt som gått bra och bolla med idéer om hur man kan utveckla sig själv att bli ännu bättre i olika situationer. I verkligheten kräver det här scenariot en del förarbete.

Det är bra att komma ihåg att verksamheten skapar organisationskulturen och att det i just det här fallet är relativt lätt att ändra på era vanor. För att skapa en uppbyggande, bra och påhejande feedbackkultur som också tillåter konstruktiv feedback kan ni t.ex. göra såhär:

Utvärdera verksamheten

Börja med att utvärdera saker innan ni utvärderar mänskor, utvärdera djupare än genom att konstatera ”det var en bra hajk, det gjorde vi bra!” och öva på det sättet att kommunicera öppet.

I scoutingen är utvärderingen allt för ofta en utvärderingsblankett. Som svar får man då att maten var god och stämningen toppen. Det lönar sig att satsa lite mer! Utöver slutresultatet kan man också utvärdera processen som möjliggjorde resultatet. Hur gjorde ni? Välj ett övningsobjekt, t.ex. en hajk, som ni planerar och förverkligar helt normalt. Efter hajken sitter ni ner och fundera på:

  1. Nådde vi våra målsättningar? (Vilka målsättningar? Precis, de borde ni ha haft från början)
  2. Hur var ledarskapet under processen? Var planerna tydliga? Visste alla vad som händer och när? Hade alla bra fiilis? Kände alla att allting var under kontroll under processen?
  3. Vad gick bra under processen, vad fungerade? Vad gick lite sisådär?
  4. Informerade ni a) vid rätt tid? b) om rätt saker? c) till de rätta personerna?
  5. Vad det en bra hajk?
  6. Vad ska vi göra annorlunda nästa gång?

När ni nästa gång planerar en hajk är det viktigt att plocka fram de här anteckningarna redan i planeringsskedet! När ni märker att den följande hajken är ännu bättre kan ni föra över det här konceptet till all annan verksamhet i kåren.

Ge feedback

Efter den här övningen är det redan mycket lättare att ge feedback till människor också! Om det var så att alla var nöjda med maten: ” Jättefint Ida, du hade planerar menyn väldigt bra och dessutom var maten mycket god!”. Om alla var besvikna på att det inte fanns vatten i bastun och ingen hade köpt wc-papper: ” Jenny, nästa gång måste vi komma ihåg infrastrukturen. Ska vi göra en minneslista tillsammans?”. Jenny märkte troligtvis också själv det här. Det är förstås alltid svårare att ge feedback om sådant som den andra personen inte håller med om. Det gör det ännu viktigare att ge feedback om just det. Kom ihåg att konstruktiv eller negativ feedback alltid ska ges på tumanhand, beröm kan man ge framför alla.

Läs mer om feedback här

Ta vara på mellanhandslagsdiskussionerna

Mellanhandslagsdiskussionen är ett bra tillfälle att öva på att ge feedback i lugn och ro. Där går man igenom fiilisen, uppdragets målsättningar och vad som har gjorts hittills, och det är möjligt att ge feedback om både det ena och det andra, kanske också till en tredje part om en sådan är med. Som uppdragsgivare lönar det sig att på förhand fundera på vilken typs feedback man vill ge. Fokusera på både positiv och konstruktiv feedback och var tydlig med att du är där för den andra personen och vill hjälpa hen att utvecklas i uppdraget. Ge aldrig feedback som förminskar eller generar den andra personen, det finns inga situationer som kräver sådant. Håll fokus på vad ni kommit överens om tillsammans och vilka målsättningar som ni lagt upp tidigare.

Läs mera om uppdragsprocessen här